2015-05-20

Barometr Metrohouse: Dobre tempo sprzedaży

Średni czas sprzedaży mieszkania w Warszawie w transakcjach z marca i kwietnia br. to 86 dni. Jest to jednocześnie jeden z trzech najniższych wyników w ciągu sześciu lat prowadzenia naszych statystyk. Taki sam czas sprzedaży odnotowaliśmy już dwukrotnie w 2011 r., choć od początku 2012 r. przeciętna długość życia oferty na rynku znacznie przekraczała poziom 100 dni. Skrócenie czasu niezbędnego na znalezienie nabywcy mieszkania nastąpiło dopiero w drugiej połowie 2014 r.



W grupie mieszkań, które sprzedawały się najszybciej, tzn. do miesiąca od upublicznienia oferty znajdują się lokale w dość niskiej cenie jak na stołeczne realia, bo do 300 tys. zł. Co ciekawe, nabywcę szybko znajdowały mieszkania w przedwojennych kamienicach m.in. na Żoliborzu, Ochocie i Pradze Południe – zwłaszcza jeżeli były to małe lokale jednopokojowe do 30 m kw. Można domniemywać, że część z nich po odświeżeniu powróci na rynek jako oferty na wynajem. Drugą licznie reprezentowaną grupą są dwupokojowe mieszkania w budynkach z wielkiej płyty (Targówek, Bemowo, Mokotów), które z racji ceny są nadal popularne na rynku. Nowsze budownictwo po 2000 r. nie spotykało się z tak dużym popytem, a w grupie mieszkań o najszybszym tempie sprzedaży znajdowały się wyłącznie mieszkania dwupokojowe. Tradycyjnie najdłużej sprzedawane są mieszkania o metrażu większym niż 70 m kw., choć i tu dysproporcje są dość spore. Przy dobrej wycenie mamy liczne przykłady mieszkań, które znajdowały nabywców już w ciągu pierwszych kilkunastu dni od pojawienia się na rynku.



W ślad za skróceniem średniego czasu sprzedaży idą zwiększone możliwości negocjowania ceny. Od ostatniej ceny widocznej w ofercie klienci negocjowali jeszcze średnio 2,7 proc. W pojedynczych przypadkach negocjacje zakończyły się kilkunastoprocentową obniżką ceny, ale w prawie co piątej transakcji negocjacje zakończyły się fiaskiem.Najtrudniejsze zadanie negocjacyjne dotyczyło ustalenia ostatecznej ceny sprzedaży najmniejszych mieszkań. Tu margines do obniżek by naprawdę symboliczny. W przypadku mieszkań o największych metrażach (powyżej 80 m kw.) udawało się znacznie częściej wynegocjować więcej niż 5 proc. ceny ofertowej.


Największa liczba transakcji przypadła na Bemowo, Mokotów i Wolę.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

"Uważam, iż Pani Sajnóg może być wzorem i przykładem dla innych, gdzie jej ludzkie podejście i zdolności menadżerskie jak i wysoka kultura osobista gwarantują zadowolenie klientów i zwiększają dochody Państwa firmy[...] To dzięki Pani Sajnóg klient zgodził się na wszystkie nasze propozycje i wyszedł z przeświadczeniem dobrze wynegocjowanej umowy".

— Bogdan A., Warszawa